Jennifer Andersson

svar på uppgift 5:

Publicerad 2014-10-31 23:39:51 i Allmänt,

Hej Jennifer

Det var verkligen en rysare! Slutet är riktigt läskigt, som på en sådan där spöhistoria som barn i den här åldern brukar berätta för varandra i syfte att skrämma livet ur varann och sig själva. Du skriver bra, med fint flyt och texten hänger samman bra. Min största invändning är dock att det inte finns något subjekt som man får följa. Därför tror jag att en sådan här text blir alltför abstrakt för ett barn i 9-12-årsåldern. Det finns ingen person att relatera till, bara en anonym "blick" som sveper över miljön och anonyma barn som läsaren inte får en chans att förhålla sig till. Fundera över hur du kan anpassa texten mer till målgruppen. Jag tycker att själva grundhistorien är bra, men det behövs ett subjekt som läsaren kan identifiera sig med och det behövs en tydligare intrig så att barnläsaren på något plan kan greppa vad som händer. Annars blir det för abstrakt, tror jag.

 

Jag håller inte helt med om den kritik jag fick. Okej jag kan erkänna att texten kanske blir lite för "abstrakt" för en nioåring. Men jag tror faktiskt att de skulle "klara av" texten ändå. Historien går inte för fort fram och de får ändå "möta" barnen i berättelsen. De flesta andra i klassen skriver mer "och så blev nasse rädd. Så han gömde sig under stolen". Så vill jag inte skriva, jag vill ha detaljer och mer "abstrakt" än så. Jag vill inte skriva för barn, det är de unga (12>) som jag vill skriva för. Och tycker min text passar för de som är mellan 9-12, kanske att det får vara smartare 9-10åringar. Men vad jag kommer ihåg så var de spökhistorier man berättade i mellanstadiet typ liknande det jag skrev. Varför skulle abstrakt vara något dåligt egentligen? det gör det väl bara mer mystiskt?

och ärligt, anonyma barn? de känner igen vad barnen gör. herregud det räcker väl. skulle jag ha skrivit en profil eller? kalle, 12år. blont hår, gillar fotboll, tycker spenat är äckligt. Sådär, det blev en riktig rysare det..

Döda fiskar

Publicerad 2014-10-30 10:49:06 i Allmänt,

Herregud vilken dag det var på jobbet igår! Vi har haft nya igår och dagen innan, som vi ska "lära upp". Men vår coacha var missnöjd med oss i förrgår, men som han sa då "ibland går det trögt men det gäller att bryta tränden". Men igår var han mer än missnöjd med oss. Vi har ju alltid uppstarten innan passen (då vi summerar föregående pass, får upp ångan, får roliga tävlingar osv) men igår bestod våra uppstarter av bara en massa negativ kritik. Vi var som döda fiskar, gjorde inte tillräckligt och var inget bra föredöme osv. Hela dagen lät det så. Vilket var förvirrande då han aldrig varit butter tidigare. Herregud ta det lite lugnt kände man..

Vi hade bara en enda tävling under hela dagen (vilket vi aldrig haft, vi brukar ha någon mer småtävling i alla fall) och det var att vi skulle sälja 12 eller fler, och fick 5p för det (som är jättelite)

Dagen slutade med att två sålde 12, resten mellan 4-8 typ. Jag sålde 11, inte alls bittert..

När vi slutat hade vi ett litet "krismöte" på parkeringen, jag och några kollegor. Två hade fått varning, en från vår grupp och en från en annan. Men jag sitter förhoppningsvis säkert, har inte gjort alls många dåliga dagar under den månad jag varit där. Max 3 typ, så känner mig hyfsat säker. Men blir pirrigt att gå till jobbet idag, för det har ju varit så bra stämning hittills. Så hoppas det får hålla i sig!

Smått irriterad

Publicerad 2014-10-29 09:21:26 i Allmänt,

Idag är tredje dagen i rad jag går till eq och ska rida. I måndags harvades det i ridhuset (som det göra varje måndag men alltid försent..) så fick rida i storm på fibern. Sen igår vattnades det i ridhuset (och självklart stod det inte på hemsidan, varför skulle det liksom?) så återigen-rid på fibern. Idag skulle jag rida lite småhinder i ridhuset (envis som man kan va) men då jag går in så klafsar jag fram. Det var lite blött där inne kan man säga och hindren var ihopplockade i en hög. Så blev ett dressyrpass istället! 

Chezters vecka:

Publicerad 2014-10-28 12:00:00 i Allmänt,

Måndag- dressyrTisdag- dressyr
Onsdag- småhinder
Torsdag- skritt
Fredag- vila
Lördag- bommar
Söndag- hoppträning (?)
 
 

Skrivuppdrag 5

Publicerad 2014-10-27 21:46:05 i Allmänt,


Jag vet att det blir mycket om skrivkursen och att jag inte skriver så fasligt mycket om stallet längre. Men hinner helt enkelt inte med så värst mycket! på morgon- stallet, hem-duscha,äta, jobba, sova. När jag skriver till kursen är enda gången jag hinner sitta ner och tja, bara va! Men ska försöka komma med lite mer varierande inlägg.. snart

 

Uppdrag 5

Du ska nu få göra egen miljöresearch. Bege dig till en plats som du tänker att du eventuellt vill skriva om i en barnbok. Ta med dig något att skriva/anteckna i. Studera detaljerna i miljön, använd alla sinnen när du skriver och din fantasi. En hög med skor kanske inte bara är en hög med skor - du kanske får andra associationer? Låt liknelserna komma! Vilka ljud hör du? Dofter? Är det kallt, varmt?

När du gjort din research ska du skriva en miljöskildring där du vänder dig till åldersgruppen 9-12 och du ska försöka efterhärma den lite mörka, dova stilen i en ungdomsdeckare eller thriller. Se på allt med misstänksam blick - vilka hemligheter döljer sig i miljön? Har där begåtts ett brott? Fantisera!

 
 
 

Klockan ringer högt och gällt, alla rusar upp så stolarna nästan ramlar omkull. Det blir kapplöpning ut genom dörren, i korridorren bildas en ström med otåliga elever som drar åt sig sin jacka. Ytterdörren slås upp och alla beger sig iväg i klungor åt varsina håll. Ett gäng grabbar går iväg med höjda klubbor mot innebandyplan, ett par fnissiga tjejer går iväg mot sitt bord de alltid sitter vid och snackar. Några bestämmer sig för att kasta boll vid basketkorgen.

Kylan sveper över skolgården. Den drar i en flickas hår så hon hukar sig för att komma undan. Hennes vänner skriker till när spelkorten blåser av bordet i en kraftig vindstöt. De virvlar runt deras huvuden, för att sedan klistras fast mot den våta marken.

Sedan får kylan syn på en kille som står i mål under innebandymatchen. Med ett svep försöker den dra av kepsen som är nedtryckt på killens huvud. Men lyckas inte. I ett ilsket utbrott slår den till hårt mot nätet i målet, det fladdrar våldsamt och klirrar skarpt mot stålstängerna det sitter fast i.

Det är första rasten för dagen, men det är ovanligt mörkt ute. Gatulamporna är fortfarande tända, det bildas starka ljusfläckar här och var. Men mycket utav skolgården ligger i skuggan. Barnen håller sig i strålkastarljuset vid bollplanerna, under vägglamporna vid borden längst med husets trygga siluett. De få som rör sig i dunklet gör det snabbt och ljudlöst, osäkra på vart de ska ta vägen.

Asfalten är svart efter nattens regn, här och var har det bildats djupa pölar som ser ut att kunna vara bottenlösa. Djupa sprickor löper kors och tvärs, skär fram genom asfalten och bildar ett osammanhängande mönster. Ingen kan längre minnas hur de blev till från början.

Där ljuset träffar asfalten ser den ut som blött bläck, hur starkt lamporna än lyser ner kan det inte få bort den mörka känslan asfalten utstrålar.

Det är något som fattas mer än dagsljuset. Man kan höra vindens framfart för tydligt, hur den rasslar i löven och får de gamla utslitna gungorna att jämrande röra sig. Du kan höra, om en otydligt, viskandet från tjejerna som sitter med huvudena tätt ihop. Du kan också höra dunsarna från basketbollarna lika högt som om det var en bomb som slog ner varje gång. Duns, duns, duns. Det skarpa ljudet av innebandyklubborna som slår hårt i asfalten får dig att ryka till.

Det som fattas är ljudet av skratt, av fniss, av rop och stoj.

 

 

Vad är det som händer?

 

Barnen fortsätter sina aktiviteter, försöker följa sitt vardagliga mönster. Men känslan av att något är fel trycker sig på. Tjejernas viskande dör ut, de spejar ut över skolgården. Håller sig tätt intill varandra.

Killarna spel på innebandyplanen blir långsammare, någon missar helt att ta emot en passning. De blir stående blixtstilla, väntande med ett fast grepp om klubborna.

 

Lamporna flimrar till, alla på samma gång. Ljuset kämpar för sin överlevnad, men skolgården är dömd. Sakta dör en av lamporna ut, i ett av hörnen på planen. Två killar som faller in i mörkret skriker till och kastar sig framåt, ut mot ljuset. Den ena halkar på den hala asfalten, skrapar knäna blodiga. Hans vän får tag i hans jacka och drar han med sig.

 

Nu slocknade en till, och den tredje slocknar strax därefter. Barnen springer i panik mot skolan. Ingen kommer någonsin att erkänna det, men de kommer aldrig glömma känslan av kalla händer som griper efter deras nacke.  

Helvete vilket pass...

Publicerad 2014-10-26 20:54:08 i Allmänt,

Nu kan jag säga att jag är helt slut, finns ingen energi kvar! Om jag tyckte cirkelfys va jobbigt i skolan så var det här rena mardrömmen i jämförelse.

Det var 7 stationer, och vi körde 6 varv. Ingen vila mellan utan varv efter varv. Sen efter det data varvet tänkte jag; yes! Jag klarade att hålla igång hela tiden! 

Bara att det var ungefär halva passet kvar efter cirkelfysen. Så det var bara att le och köra kondition/styrka/balans/koordination osv i ungefär en halvtimme till. Svetten rann kan jg säga när det väl var över..

Så vi höll på i över en timme, en timme och en kvart för att vara exakt. 


Men hallå

Publicerad 2014-10-26 18:48:05 i Allmänt,

Tiden flyger verkligen förbi! Så himla svårt att klämma in något, det lilla "extra" jag unnar mig är att hinna se ett avsnitt Dh när jag äter frukost nummer 2 efter stallet på vardagarna. Annars seriöst så är varenda minut upptagen!

Helgen har varit grymt rolig i alla fall! Firmafesten i fredags var skitkul! Gratis dricka, tacobufe och halloweentema. Vi hade alla riktgt roligt, så slutade med att jag sålde min biljett till nöjes för 300kr. Så inte bara fick jag gratis dricka och mat, jag tjänade dessutom nästan 125kr haha!

Igår blev det bio med en jobbarkompis, Dracula filmen. Sevärd kan jag säga, sen töla vi ett tag innan jag kom hem och såg flera avsnitt Dh.

Idag blev det sooovmorgon, passade farmors hund så vi tog en långpromenad på över en timme. Chezter fick vila men har gjort allt hö så det finns i veckan. Har bestämmer för att försöka hitta en medryttare nu, 1-2gg i veckan. Går inte annars!

Nu sitter jag på gymmet, blir ett gympa station pass. Aldrig varit på förut så blir intressant. Sen hem och skriva en hel text om en "läskig" miljö, inte börjat så kommer bli kul..





Önska sig i julklapp

Publicerad 2014-10-22 14:22:57 i Allmänt,

Det börjar ju nästan närma sig jul, och jag har börjat fundera lite på vad jag önskar mig;

* pengar till nya glasögon. Blev ju av med mina i sommras, och de som är i reserv är både fula och så ser ma kanterna på dem vilket är jätte irriterande!

* pengar till linser. Eftersom jag inte alltid vill ha glasögon på mig. Nu sitter jag halvblind på jobbet och ser nada på skärmen... Det blir jobbigt i 8timmar!

* ett zoomobjektiv till kameran, jag önskar mig det sååå mycket!

* presentkort på Ikea

Sen vet jag inte riktigt mer, än i alla fall



phu det gick hem

Publicerad 2014-10-22 10:07:03 i Allmänt,

var nervös för att text 4 skulle få den sämsta kritiken hitills. Tyckte inte den blev särskilt bra, men blev positivt överraskad!
 

Hej Jennifer

Rolig idé att skriva om ett stall, men en självklar plats för många hästintresserade barn. När jag började läsa din text gissade jag att du vände dig till barn i ca 12-årsåldern. Lite längre ner i texten ser jag också att du skriver om en tjej som är just tolv år. Med det vill jag ha sagt att du anpassat språk och stil ypperligt för åldergruppen. Du skriver också om saker som barn i den här åldern kan känna igen sig i, i synnerhet om man delar hästintresset förstås. Du målar upp miljön väldigt levande även för en som inte tillbringat särskilt mycket tid i stall. Man känner doften och spåndammet som sticker i näsan. Du använder sinnena när du skriver och det bidrar till läsupplevelsen. Mycket bra!

Helén

gestalta ett rum

Publicerad 2014-10-20 10:55:25 i Allmänt,

Fick dåligt med tid denna vecka till att skriva. Hade jätte dåligt med inspiration också men lyckades slänga ihop något ändå. Men hade önskat att jag hade lyckats lite bättre än såhär. Men får ta nya tag denna vecka.

 

En kall vindpust drar upp snön framför oss. Jag skyndar på stegen och drar upp dragkedjan den sista biten för att inte få snö innanför jackan. Mina steg skvallrar om de känslor jag har inom mig. Jag går med lätta steg därför att jag är uppspelt, jag går lite spänt för att jag är en aning nervös. Mina steg går i en rak linje mot dörren därför att jag verkligen vill hit.

Handtaget känns kallt genom min handske. Det är lite trögt att få ner, nästan som att det vill testa ifall jag är stark nog. Dörren går upp en aning långsamt, den drar ut på ögonblicket på ett högtidligt vis. Som den gör för alla som kommer på besök.

Vi stannar upp ett ögonblick eller två när vi kommit in från kylan. Dofterna är de första som välkomnar oss tillbaka. Det är ingen skarp doft av parfym eller den söta doften av bakverk. Det är dofter från naturen.

Spåndammet flyger upp när djuren rör sig. Det virvlar runt lite för att sedan åter lägga sig. Höet som tuggas ger ifrån sig en doft av alla årstider, hur många växter gör det? Inte någon mer vad jag vet. Så man kan förstå att höet doftar rätt mycket, det är svårt att låta bli att ta plats när man känner sig speciell.

Vi börjar gå genom stallgången, betongen under våra fötter är slät men har sina skavanker här och där. Märken och sprickor som berättar historier. Hela den grå ytan är som ändlös bok och varje liten skavank blir ett eget kapitel. Om hästar som klapprat över den, elever som skyndat fram. Vill man höra skvaller är det hit man ska vända sig.

Att gå längst gången går både för fort och för långsamt. När man hälsar på sin älsklingshäst och låter handen vila mot dess varma hals kan aldrig det ögonblicket bli tillräckligt långt. Men när man väl går igen är det som om vägen framåt har blivit längre.

Kontoret ligger i slutet av gången. Här avgörs det viktigaste av allt. Vilken häst man ska få rida denna gång. Blir det favoriten eller får man en annan utmaning? Kanske den som för tillfället kallas svarta fåret? Eller den som ens kompis ville ha? Så ni kan förstå att kontoret är den plats där alla beslut fattas. Och här kan mycket drama uppstå.

Det finns en pärm inne på kontoret. På den högsta hyllan över skrivbordet står den, och blir bara tjockare och tjockare. Den har informationen som säger vilka hästar som ska ridas, den kan berätta allt om ens tidigare val. Och den tvekar inte på att berätta allt det här för ridläraren, så de tillsammans kan fatta ett beslut.    

Jag rider nu i en medelsvår grupp på onsdagskvällar. Vi är alla i ungefär samma ålder, för vi alla går på mellanstadiet. Jag fyllde tolv förra lördagen. Så idag hoppas jag kunna dra nytta av det när vi ska välja hästar.

 

 

 

Efter en spännande stund har alla fått en varsin häst utan allt för mycket dramatik. De som fick den häst de ville ha skuttar glatt och de som fick ta sitt andrahandsval ser ändå rätt nöjda ut.

Vi går i samlad trupp mot sadelkammaren. Nu har vi äntligen tid att lägga märke till detaljerna. Boxarnas milda gröna färg, den vita väggen inne i boxarna som lyser upp stallet. Hästarna som rör sig därinne, nyfikna på vem som kommer att besöka dem idag. Och framförallt vad de har med för godis.

 

Vi trängs när vi går in genom dörren till sadelkammaren. Den är inte lika pampig och stabil som ytterdörren, den är nattsvart och tunn och glider lätt och ledigt upp. Den uppskattar vår framfart och verkar tycka om att få visa upp sitt rum.

Vi får gå runt sadelpallen som står mitt i rummet. Där hänger vi sadlarna när det är dags att putsa dem. På väggarna hänger rader av sadlar. Vissa så högt upp att man måste be om hjälp för att få ner dem. Tränsen hänger på en prydlig rad på väggen mitt emot dörren. Det finns små namnlappar över varje träns och sadel, så man inte ska råka ta fel.

Mysiga ylletäcken och tjocka regntäcken ligger allra högst upp, på en hylla som går runt i hela rummet. Det blir väldigt mycket täcken till så många hästar!

 

Och när vi ska gå ut med famnen full av sadel och träns, kan dörren inte låta bli att glida igen en aning så vi måste ge den en knuff med axeln för att komma förbi. Inte för att vara taskig, men att retas lite kan den tycka är ganska underhållande.

 

Så får man gå in till hästen, klappa och borsta den. När man är klar och man har fått på sig hjälmen och hästen har sadel och träns på sig börjar vi leda in dem i ridhuset på led. Bästa stunden på veckan kan börja!

 

 

Ett ridpass senare

Publicerad 2014-10-18 16:54:57 i Allmänt,

Blev två bommar på mittvolten idag. Kunde både korta och länga som jag ville, han var fin i traven också. Nu ska han bli ompysslad för han är rätt trött och sen ska det hem och ätas tacotårta!



Hurtig start

Publicerad 2014-10-18 12:38:39 i Allmänt,

Blev att träna skivstång på en lördag förmiddag (plus för det) het slut så måste hem och vila upp mig innan jag kan ge mig av till stallet. Någon bom i ridhuset får det nog bli! Hoppas han är lika fin idag som han kändes i torsdags. 



skrivuppdrag nummer 4

Publicerad 2014-10-17 22:43:00 i Allmänt,

Skrivuppdraget för denna vecka är att beskriva (gestalta!) ett rum som du hade en särskild relation till när du var liten. Det kan vara ditt eget rum; ett rum på vinden med spindelväv i taket hemma hos farmor; en kompis rum (som kanske var finare än ditt eget); ett klassrum; mammas arbetsrum osv.

utvärdering på tredje texten:

Publicerad 2014-10-17 21:43:05 i Allmänt,

Hej Jennifer

Vilken fin berättelse om Guss och Herr Knatt! Väldigt fina och fantasifulla namn som är lätta att uttala. Guss är slarvig och Herr Knatt ordentlig; där har du motsatserna - tydligt och bra. Trots att de är olika är de vänner och hjälper varandra - fin och sympatisk tanke.

Jag gillar tilltalet i texten, att du vänder dig till barnläsaren med fraser som "Så du kan förstå att ..." osv. Så skrev ofta Astrid Lindgren och jag tycker det är ett fint grepp eftersom barnet känner delaktighet i berättelsen om han/hon blir tilltalad.

Du anstränger dig för att anpassa språket till åldersgruppen, det märks! Men jag skulle säga att det finns ännu mer utvecklingspotential här. Du kan förenkla språket och förkorta meningarna ännu mer om du vill. Studera gärna Alfonsböckerna där Alfons är 4-5 år, ett exempel jag brukar ta för åldersgruppen. Dialogen kan du också korta ner något och kanske bryta in med berättarrösten emellanåt så att läsningen blir mer varierad (för den vuxne som ska högläsa ...).

Helén

Buss förvirrar

Publicerad 2014-10-13 12:11:46 i Allmänt,

Idag provade jag äntligen att ta 900 till jobbet. Har ju fram tills nu tagit först 902 in till stan och sen Karlstads buss ända fram till jobbet (hållplatsen är precis utanför) men en på jobbet som bott på hammarö idiotförklara mig i fredags (men vänligt haha) och sa just det att jag borde ta 900 så slipper jag åka runt så.

Så gick till 900 11.30, den åkte 11.40. Och jag tänkte att jag alltid åkte den tiden? Men det gick inte ihop eftersom det tar över en timme i "vanliga" fall!

Efter någon minuts grubblande kom jag på att jag brukar åka 10.40 med 902, så åker en timme senare nu. Halleluja! Nu kan jag vara i stallet 7 från och med nu, kanske till och med halv 8!



Hoppträningen idag

Publicerad 2014-10-12 22:31:00 i Allmänt,

Tja vad ska man säga? Hela tiden ett steg fram och två tillbaka.. Kommer bra stunder och sedan är dem borta, upp och ner och hit och dit. Menmen vad göra?

Som ni kan ana gick det både bra och dåligt idag, fick en grym känsla sista rundan. Det före kändes lite svajigt, bra och dåligt hand i hand ungefär. Men är ändå nöjd överlag, chezter var spänd som en ihjälskrämd giraff men kunde ändå rida på och inte bli fast i det "dåliga" utan jobbade vidare mot det jag ville ha. Så det gick ett steg fram idag ändå.
 
Var lite bana med lydnad. Sockerbit på volt, travbommar på volt. Båge på 5 steg, oxer lång väg, två kryss med ett steg emellan. Lite smått och gott helt enkelt!
 
 

Text nummer tre:

Publicerad 2014-10-12 21:24:09 i Allmänt,

Skapa karraktärer:
 
som sagt så är den här texten för ett barn mellan 3-5år.. Har ALDRIG skrivit för någon så liten, men lyckades knåpa ihop något i alla fall!
 

Det var en liten skog som ligger långt härifrån, bakom fler kullar än man kan räkna. Där är träden så höga att de kan nå molnen med sina grenar. När solen går upp här på morgonen börjar allt grönt att glittra. Bladen på träden, gräset och buskarna. Och om det regnar någon dag, faller också små blåa pärlor ner från himlen.

Så du kan förstå att det här inte är någon vanlig skog, och de som bor här är också allt annat än vanliga. För det första bor de inte i hus, för det får inte plats några mellan träden. Nej de bor i hålor i marken, som en hare. Men för att de inte ska regna ner i deras hem har de ett trälock över hålet, och ifall de inte skulle ha ett lock över kunde ju någon trilla in när som helst.

I ett av dessa hål bor Guss. Han har knallrött hår som en mogen tomat, det spretar åt alla håll för han brukar aldrig kamma sig. Hans tröja saknar några knappar och hans byxor har hål vid knäna. Men han tycker de är sköna så han har på sig dem ändå. Hans skor är väldigt smutsiga och de gör leriga avtryck på golvet. Så går det när man inte torkar av dem på dörrmattan.

När Guss hörde någon gå förbi hans håla blev han nyfiken på vem det kunde vara. Han bestämde sig för att gå ut, det regnade ute så han tog med sig sitt paraply. Men eftersom det är tre hål i det så hjälper det inte så mycket. Men Guss gillar att försöka fånga pärlorna när de trillar genom hålen, då har han något att göra även på tråkiga regniga dagar.

 

Guss drog bort locket från sin håla och kikade ut, han fick syn på Herr Knatt som kom promenerande genom skogen. Det var länge sedan Guss senast sett Herr Knatt, så han småsprang för att hinna ifatt honom.

-          Hejsan hoppsan Herr Knatt, brukar du också gå ut och fånga pärlor i regnet?

Herr Knatt tittade bakåt och fick syn på Guss.

-          Vad gör du Guss? Du kan inte springa på gräset. Herr Knatt pekade bakom sig. Man ska hålla sig till stigen, annars blir det ingen ordning här ute.

Guss tittade från Herr Knatt, ner på stigen, och sedan ner på sina egna fötter som stod på gräset utanför den upptrampade stigen.

-          Men Herr Knatt, jag behövde ju komma ifatt dig. Då blir vägen kortare om jag springer över gräset.

Herr Knatt drog lite i sin strukna slips så den hängde spikrakt igen. Slipsen var blå och likaså både skjorta och byxa. Herr Knatt tyckte om när saker och ting var i ordning. Hans skor var blanka och fina, inte en fläck fanns på dem. Vilket var konstigt eftersom han gick ute på en stig i regnet. Men det var inte det konstigaste med Herr Knatt.

 

-          Varför har du två paraplyn? Frågade Guss.

-          Det är ju för att ett är för regnet och det andra är för pärlorna.

-          Men hur funkar det när både regnet och pärlorna faller samtidigt? Påpekade Guss och kunde inte låta bli att fnissa, men bara lite.

 

Herr Katt blev tyst när han försökte komma på ett bra svar. Han drog lite i sin höga hatt när vinden drog i den så den höll på att hamna snett.

 

-          Man ska helt enkelt ha ett paraply för en sak, och så är det.

-          Mitt duger fint åt allt tycker jag, svarade Guss.

-          Vi kan ju säga att mina passar åt mig och ditt passar åt dig, föreslog Herr Knatt.

 

Det skakade de hand på. Och så fortsatte de gå iväg tillsammans, Herr Knatt på stigen, noga med att hålla sina paraplyer rakt ovanför huvudet. Och Guss han skuttade fram på gräset, och fångade den ena efter den andra pärlan när de föll genom hålen. Den första stoppade han ner i fickan, och den andra gav han till Herr Knatt.

utvärdering på andra texten:

Publicerad 2014-10-11 21:38:22 i Allmänt,

"Vilka fina berättelser! Platsen är en busshållplats där den vuxne väntar på sin buss och så gör även barnen. Både den vukne och barnen iakttar den gamla damen som har problem med sin rullator. För barnen är det något flyktigt som händer, som de snabbt slääper i tanken. För den vuxne stannar händelsen kvar som en tanke som maler och sedan blir till ett beslut - att inte själv bete sig som en motsatt sida av en magnet, en som stöter bort. För barnen hägrar istället en lång lekdag och de fokuserar på nuet och sådant som känns viktigt och angeläget för dem. Du har verkligen levt dig in i barnets perspektiv och skriver också på ett sätt som barn skulle ha uttryckt sig på. "Saken" som den gamla damen skjuter framför sig har de t.ex. inget namn på, så då blir det kort och gott "saken". En väl genomförd övning!"
 
För att ha betalat 1600kr för denna kurs tycker jag det är väldigt lite som blir utvärderat... På förra texten tänkte jag inte så mycket på det (kanske för att hon skrev att den var klockren..) men nu känner jag att hallåå? vart är utverderingen?! Jag har strukit under det som är hennes komentarer själva texten. Resten är bara en sammanfattning som jag antar är för de andra som går kursen??
 
Men jag vill ju veta hur mitt skrivande är. Hur uttrycker jag mig? vad ska jag tänka på? hur är upplägget? hur är språk/gramatik och vad är bra/dåligt? vad ska jag tänka på? vad ska jag med en sammanfattning till?!?!?
 
jaja får se hur det blir framöver..

Snart är det Helga!

Publicerad 2014-10-10 08:53:17 i Allmänt,

Ååååå kommer va så skönt. Det enda jag ska göra när jag kommer hem får jobbet är:
- stallet
- klippa Chezter (igen, han sätter päls som jag vet inte vad)
- tona håret (det ser lite roligt ut nu hehe)
- ta ett bad och chiiiiiillllaa
- sen hoppas jag det blir kinamat ikväll
- och godis
- och massa Cola
- och... Chips och dipp!
- och en bra film!

Det är fredag!!!



för små barn..

Publicerad 2014-10-06 09:24:53 i Allmänt,

nästa text kan jag säga inte kommer bli så kul att läsa. ska skriva för riktigt smååå barn! jag vill hellre hålla mig till ungdomar. Men man kan inte få allt här i livet. Här kommer i alla fall skrivuppdrag nummer 3:
 

Du ska nu få en skrivövning där du får försöka gestalta karaktärer som skulle kunna intressera ett mindre barn (3-5 år).

Beskriv en person och vad denna har på huvudet och på fötterna. Sätt ett föremål i händerna på personen, ett attribut av något slag. Låt dessa tre saker överensstämma med samma personlighetsdrag, t.ex. en slarvig person.

Gör sedan en motsatskaraktär till ovanstående som har direkt motsatt personlighet och utseende. Låt dem båda mötas och föra en kort dialog med varandra. Låt deras personligheter märkas i dialogen.

skrivuppdrag 2!

Publicerad 2014-10-05 20:15:30 i Allmänt,

Här kommer min andra text i kursen! (Eller ja, två texter egentligen om samma händelse. Men en från en vuxens perspektiv och en från en 6-åring)
 

Den vuxnas perspektiv:

Flera tusen människor passerar torget varje dag, ibland är det så mycket folk i rörelse att man får gå i krokiga bågar för att inte stöta ihop med någon. Som två olika sidor av magneter lyckas man hålla sitt avstånd. För vad kan hända om man kommer för nära? Varje dag möter man så många nya människor, men det är just det. Du möter men du reagerar alltid som en andra sida av en magnet, du håller ditt avstånd.

Denna dag blev annorlunda. Det var en dag då det som vanligt under eftermiddagen var fullt med folk. Barn och ungdomar som skulle ta bussen hem, damer som gick mot sin efterlängtade eftermiddagsfika, pensionärer var ute för att göra sina ärenden.

Jag gick och satte mig vid fontänen och väntade på min buss. Stenen var sval genom mina jeans. Jag kastade en blick på den stora tavlan, min buss skulle inte komma på tio minuter.

Så jag gjorde vad många andra gör när de sitter på en allmän plats och får tid över. Jag började iaktta vad som hände på torget runtomkring mig.

 

Först var de bara ett vimmel av folk, alla upptagna av att nå sitt mål. De höll sin kurs, och undvek skickligt att stöta ihop med någon annan. Men så började jag uppfatta störningar i detta mönster.

Den jag la märke till var en gammal dam, hon hade en liten matkasse i korgen på sin rullator. Hon gick med små steg mot bussen, då ett av hjulen fastnade i en springa i kullerstenen. Hon gjorde några tafatta försök att komma loss, utan att lyckas. Jag som satt en bit bort märkte att trots att hon hade problem, fortsatte magneteffekten på de människor som passerade. De höll sig undan, upptagna i sin egen väg. Damen blev stående där hon var, hängde lite med huvudet och såg sig försynt omkring. Varför var det ingen som hjälpte henne?

Men så långsamt började det hända något med mönstret runt damen. Människorna började gå saktare, tvekade när de gick förbi. Några kastade en snabb blick åt sidan, tvekade en bråkdels sekund innan de fortsatte mot sitt mål. Tanten stod där hon var, hon blev som en dubbelmagnet. Hon drog till sig deras uppmärksamhet, men var det tillräckligt?

Då kom en yngre man fram, och stannade upp sin färd. Varsamt hjälpte han damen att få loss hjulet. Och hon gick tacksamt vidare mot sin buss.

Jag iakttog den gamla damen ända tills hon kommit på sin buss. Och jag var inte den enda, när jag såg mig omkring var det flera par ögon som såg efter henne. Personer som ville försäkra sig om att hon kom iväg, trotts att hon inte kände dem och de kände inte henne. Och de hade inte gått fram för att hjälpa henne, precis som jag.

Plötsligt fick jag bråttom till min buss som redan stod och väntande. Småspringande klev jag på, och när jag hade satt mig tillrätta kunde jag inte sluta tänka på vad som nyss hänt. Det var inget som det skulle stå om i tidningen nästa dag, det var ingen som skulle gå tillsängs med dåligt samvete. Kort och gott skulle de flesta knappt ägna det en tanke.

Men det gnagde mig att damen hade stått där helt hjälplös, och folk hade valt att fortsätta sin färd. Varför hade inte första person som mött damen hjälpt henne? Varför hade hon blivit tvungen att vänta? Jag fick inget svar under min bussresa. Men när jag klev av vid min hållplats gav jag mig själv ett löfte. Jag skulle aldrig mer vara den motsatta sidan av en magnet.

 

Barnets perspektiv:

Elsa hoppade ur bussen före mig. Inte för att hon är snabbare än mig men hon hade turen att sitta på sätet längst ut, så hon kom iväg först. När vi klivit ur bussen gick vi mot andra sidan av torget. För bussen hem till Elsa går därifrån och vi ska leka idag.

Jag drog upp ryggsäcken som hade börjat glida ner. I den låg några av mina leksakshästar, och jag hade även med mig ett av mina leksaksstall. Det går att vika ihop till en väska, så det gick precis ner i ryggsäcken.

Elsa gillar också hästar, vi rider på samma ridskola med vår vän Matilda, vissa av våra leksakshästar har fått namn efter våra favortithästar.

Idag ska vi alla tre mötas hemma hos Elsa, så vi gick så fort vi kunde fram till busshållsplatsen och ställde oss och väntade.

Vi får inte cykla fram och tillbaka till skolan än, men när vi börjar trean ska vi börja cykla ihop. Men just nu får vi ta bussen.

Det blev snabbt tråkigt att vänta. Så vi började titta på folk för att se vad de gjorde. Många hade bråttom, de gick mycket fort och svängde med armarna.

Men där var också en gammal tant, som gick med en sådan där sak som gamla personer drar framför sig för att inte ramla. Hon gick långsammare än dem andra. Och så fastnade ett hjul så hon inte kunde fortsätta gå. Hon försökte lyfta men hon orkade inte det.

Men ingen av de andra vuxna hjälpte henne. Mina föräldrar har sagt att man inte ska prata med främlingar, men vad ska jag göra nu? När den gamla tanten verkar behöva hjälp?

Jag petade till Elsa, för hon tittade åt ett annat håll.

-          Ser du den gamla tanten? Hon sitter fast. Elsa spanade och fick syn på tanten.

-          Varför går de förbi henne? Hon kan ju inte komma loss.

-          Jag vet inte, svarade jag. Ska vi hjälpa till?

Jag såg på Elsa att hon inte heller visste vad vi skulle göra.

 

Men så började vi gå mot tanten. Även fast hon är en främling så är hon också gammal och i knipa. Då borde man hjälpa till om man kan. Men innan vi hade kommit ända fram hade redan en av de vuxna hjälpt henne loss. Så vi vände tillbaka och väntade på bussen igen.

Bussen kom och vi hoppade in.

 

-          När är det du ska hem? frågade Elsa.

-          Mamma skulle hämta mig vid halv åtta. Så vi kan leka jättelänge!

Alla är jobbiga, utom jennifer! (Haha)

Publicerad 2014-10-02 20:23:46 i Allmänt,

Vad kunderna brukar säga (vare sig de tar det eller inte)

- du är rar
- du är bra på det här
- du kan verkligen din sak
- du är jättetrevlig
- du kan verkligen övertala
- kul att du ringde 

Några andra varianter: (som både är bra och mindre bra?)
-jäklar, du övertala mig
- jamen om du tjatar så så får jag ta det
- men då tar vi väl det då

Några av kunder som jag inte trodde jag skulle sålt på: (men gjorde ändå)
- en som absolut inte skulle ha någon, för hon skulle spara till en tvättmaskin
- en massa som sagt tvärnej först. Det är säkert 80% som säker nejnejnej men ändå blir det ett ja tillslut
- flertal som redan har för många tidningar
- några med dålig ekonomi
- några som inte har tid att läsa
- några har även inte gillat tidningen så värst mycket

(Oftas kan det vara en kombination av argument för nej också, men är jag i mitt esse får jag alla att gå från nej till ja)

Har bara fått ett "värre samtal" någon lustigkurre som spelade förståndshandikappad i mobilen, stackarn fatta inte att han gjorde bort sig själv. Jag la helt enkelt på








Utvärderingen av min första text!!

Publicerad 2014-10-01 21:00:00 i Allmänt,

Hej Jennifer

Vilken härlig och fartig text, full av energi, berättad ur ett minst sagt annorlunda perspektiv. Här får vi lära känna en gympasko och får lite inblick i hur det måste kännas att vara just en gympasko. Inte blir man särskilt respektfullt behandlad, åtminstone inte om man ägs av en liten grabb. Man blir avsparkad på golvet i hallen och väckt av blöt hundnos som vill leka med en. Du visar prov på en fin inlevelseförmåga och besjälningen - den är klockren.

Hälsningar Helén

 

 

 

 

skrivuppdrag 2

Publicerad 2014-10-01 13:10:00 i Allmänt,

Försök minnas en händelse i ditt vuxna liv där du reagerade starkt och blev upprörd. Skriv ner den händelsen. Skriv sedan händelsen en gång till men med barnperspektivet i fokus - hur skulle du ha reagerat som barn på samma händelse (om du upplevde den själv eller bevittnade den)? Skriv båda texterna i jag-form - den ena som vuxen och den andra som barn.

(För att få lite hjälp på traven kan du försöka tänka på hur du skulle beskriva episoden för ett barn. Tänk på ett barn - eller dig själv - i fem - sexårsåldern.) 

Omfång: 1-3 sidor (båda texterna inkluderade - båda ska publiceras)

 

 helt blankt nu kan jag säga...

Bra i tid

Publicerad 2014-10-01 09:13:47 i Allmänt,

Klockan är nu strax efter 9, gick upp strax efter halv 6. Var i stallet nästan exakt halv 7. Gav hästarna mat, mocka osv när chezter åt. Tog ut hästarna, gick iväg till ridhuset. Värmde upp med lite serpentiner i traven och galoppombyten i galoppen (svårt att gissa...) red två mindre volter och bytte mot väggen för att sedan rida långsidan och sen in på nästa volt och därefter byta på vägen ner till andra volten. Lite rörigt förklara kanske menmen.

Sen blev det travbommar på mittvolten, därefter hoppade jag två mindre kryss på en stor 8-volt. Kändes rätt fint faktiskt..

Sen gick vi tillbaka till stallet och Chezter fick resten av sin frukost och lite kyllinement på benen innan han äntligen kom ut i hagen.

Så nu är jag hemma, 50min tidigare än schemat är. Så ska belöna mig med kinamat och fika framför desperate h nu!





Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela