Jennifer Andersson

Två bra pass i rad!

Publicerad 2014-09-20 17:58:29 i Allmänt,

Hästen var fin både igår och idag! Tänkte visa lite hur jag la upp passet igår:

- först trava och galoppera jag fram på fyrkanten och större volter. Han fick gå med halvlånga tyglar och verkligen söka ser ner och framåt. Den uppvärmningen varade i ca en kvart

- sen fick han en kort skrittpaus på kanske 3min

- sen började jag jobba i traven, serpentiner på ena långsidan och därefter öppna på andra. Chezter är en häst som det är bra att nöta saker på, göra samma övning kanske 10gg för att han verkligen ska släppa igenom. Så höll mig bara i ena varvet

- därefter en till liten skrittpaus. Inte bara för att han skulle få en vila utan också för huvudet på han så han inte blir uppstressad och spänd

- sen körde jag galopparbete i motsatta varvet. Red på en stor mittvolt, på ena sidan red jag en liten volt i samma varv. På den andra red jag på en volt i förvänd. Som sagt han var fin i princip hela passet!

- sen liten skrittpaus

- sen travarbete som förut men i andra varvet

- liten skrittpaus

- sen galopparbete i det varv som var kvar

- liten skrittpaus på bara någon minut

- travade av en kort stund

Red i en timme på banan+ skritt fram oc tillbaka till stallet. Men om man tänker på att han fick 5 skrittpauser så kan man dra av kanske 10min eller lite mer. Så kan säga att jag red mellan 45-50min. Hade han inte fått någon skrittpaus mellan det hade han aldrig orkat. Men igår var han på g hela passet så jag gav han tid till vila så han verkligen skulle orka allt jobb.

Idag blev det bommar. Lånat en jättebra bok på bibloteket med allt från enklaste bomövningar till svårklass banor. Såg en bomövning jag ville prova idag. Man lägger tre bommar och rider på dem som ett S. Då ska de vara ca 21,5m emellan. Sen om man rider rakt ska det va 17m. Red på 4 och 5 steg rakt. S:et blev feljl för koncentrera mig mest bara på att få 17m mellan dem. Så fick inte till några bra vinkar haha. Så blev att rida lite i förvänd på pyttebåge och sen rakt över två snea bommar. Men det gick jättebra ändå! Kunde även rida 4-5 och 5-4 utan problem. Det är alltid nyttigt att inte jämnt gå rakt över bommarna.. 

Lät han få samma uppvärmning som igår, men lät han inte få lika många skrittpauser utan blev bara en efter uppvärmningen. Så red inte lika länge idag! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela