Jennifer Andersson

Namn är viktigt, ta det på allvar!

Publicerad 2014-09-05 18:08:55 i Allmänt,

Många har säkert lagt märke till Chillbox Frozen Yoghurt som har öppnat i Mit i City i centrala Karlstad. Där väljer man först yoghurt, sedan har de en disk med massa tillbehör man kan ha på. Alla tillbehör har en varsin namnlapp så man vet vad det är man tar.  I slutet av disken finns det smälta choklader att hälla på, en av dem ska vara Nutella. Som jordnötsallergiker i över 10år har jag stenkoll på vad jag kan äta, och vad jag ska undvika som kan ha spår av jordnöt. Jag tänker inte gå in på detaljer, för det skulle bli ett eget kapitel… Och det är allmänt känt att jordnötsallergi är något man måste ta på största allvar. Det är därför även spår av jordnöt måste skrivas med i innehållsförteckningen på livsmedel.

Nutella har jag ätit många gånger, och ofta mer än vad som är bra kanske… Så det visste jag att jag kunde äta. Jag tar alltså och häller på lite och sätter mig ner och äter. Som tur är så äter jag väldigt långsamt, och redan efter två skedar känner jag att något är fel. Jag slutar genast äta och inser att jag fått en mindre allergisk reaktion. (Det var tur denna gång att jag tog en liten mängd Nutella)

Förbryllad går jag tillbaka och ber om innehållsförteckningen på de choklader jag tagit, och hon sa att det var i Nutellan det fanns jordnöt.

 

På Ferreros hemsida (De som tillverkar Nutella) står det dessutom att de inte har några jordnötter i, och efter alla gånger jag ätit Nutella så vet jag att det stämmer. Det jag gissar på är att det är Nöt- crème de har på Chillbox Frozen Yoghurt, men som de tycker är ungefär samma sak som Nutella. För de flesta är det kanske ingen skillnad, men för en jordnötsallergiker kan det vara skillnad mellan att leva och dö. Nöt-crème innehåller jordnötter!

Hon som jobbade var jättetrevlig, sa att hon genast skulle sätta upp en lapp så man kunde se att den innehöll jordnöt och att jag fick ta mig en ny.

När jag åter ställer mig i kön står tre små tjejer framför mig i tio årsåldern. Så hör jag en av dem säga:

-          Jag är jordnötsallergiker.

Kassörskan är densamma som jag nyss pratat med. Hon säger att det är jordnöter i Nutellan och efter viss förvirring kommer det fram att den lilla tjejen inte tagit någon Nutella. Men tänk om flickan inte nämnt att hon inte tålde jordnöt? Eller att kassörskan inte hade haft informationen i så färskt minne och kanske inte kommit ihåg?

Jag var en aning skakad efter den händelsen, inte bara för att jag mådde dåligt över reaktionen jag fått, utan även vad som kunde ha hänt med flickan…

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela