Jennifer Andersson

Nya jobbet.. telefonförsäljare! dumdumdum...

Publicerad 2014-05-22 23:33:06 i Allmänt,

Ja i söndags började jag det glamorösa jobbet som telefonförsäljare. Numera säljer jag hemtelefon+el, sitter och ringer upp personer i mellan 4-5 timmar och bara försöker mölja över dem så de tackar ja. Vilket inte händer ofta. Tänkte va rolig och skriva ett "typiskt" samtal.
 
J- Hej det är Jennifer från **** jag söker Barbro?

(Och är det barbros man som svarar kan de säga att hon inte är hemma, istället för att säga att de inte vill prata med mig)
 
J- Nähe är det mannen i huset jag pratar med?
 
(den lätta gick jag inte på. Och jo det brukar det vara)
 
J- Jamen då kan jag ju lika gärna prata med dig dig då. Jo det är så jag ringer angående er hemtelefon, för den har ni kvar eller hur?
 
(jo det stämmer)
 
J- Ett bra val, det stämmer att ni har telia idag?
 
(ja det är det för det ser jag på datorn redan hehe)
 
J- Ja okej men då vill jag hjälpa dig att få ner den där fastaavgiften från 165kr till bara 98 i månaden. Det låter bra, eller hur?
 

(man ska fiska efter att kunden säger ja minst tre gånger, under dessa 5 dagar har det lyckats på 2 äldre tanter.)
 
Här börjar de flesta säga att "nä vi ska inte ha något", "vi är nöjda som det är", "jag tänker inte byta" osvosv..
 
Så nu är det man bara MÖLJER argument.. I 99/100 fall i onödan.
 
Några fraser: "Jamen det blir billigare för dej, det är ända skillnaden som kommer bli", "du behöver inte lyfta ett finger", "det du har idag är onödigt dyrt", "varför tvekar du?", "Du kan ju bara prova på", "vi har ingen uppbindningstid", "vi har ångerrätt", "vad är det som telia har som du anser bättre?", "vi gör bara en kort regristrering och du kan luta dig tillbaka och spara pengarna."
 
Den här delen kallas typ avslut, det är nu man ska "hova in kunden". I princip ska vi köra in på regristreringen så snabbt som möjligt. Det funkar väldigt sällan men så är det 2% av alla vi ringer som vi har som mål att sälja på.
 
 
I alla fall så har jag redan haft några "lustigkurrar" i luren. Ett exempel va:
 
Kunden- det finns ingen lars här
(herregud vi båda fattar att du är lars, fler har kört med den)
Jag- Nähe vem pratar jag med nu då?
(det roliga är att många kommer av sig där, de tror jag ska säga tack för mig)
Kunden- ja vad gäller de?
Jag- Jo det angår Lars hemtelefon
Kunden- Jag ska inte ha något
PÅKOMMEN haha!
'
En annan gammal gubbe presenterade sig som Adolf Hitler, väldigt osmakligt tycker jag.
Jag- Jaha lever han?
Kunden- Ja han återupptod
Jag- Jaha men har adolf någon hemtelefon då?
 
sen minns jag inte vad han sa, men något med nej. de kunde väl i alla fall hitta på lite roligare grejer om de ska vara klipska kan jag tycka.
 
 
 
Kan i alla fall säga att tiden går väldigt fort på jobbet vilket är ett plus, och är en rätt bra timlön så ska inte klaga. Sen ska man "känna av" kunden och är det en sådan som jag skulle va (en sådan som alltid kommer säga nej) då ska vi säga tack för oss och gå vidare. Så det är inget krav på antal nej osv som andra kan ha. Men är skönt att tjäna lite pengar igen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela