Jennifer Andersson

Gårdagens ridpass

Publicerad 2014-01-18 00:21:55 i Chezter,

Ja eftersom klockan slagit över 00 så blir fredagens ridpass gårdagens ridpass, vilket betyder att man nu kan lägga det bakom sig. Långt bakom sig. Vet inte vart jag ska börja ens. Red på längre tygel i skritten först som gick bra, han frusta ett par gånger och kom ner i formen. Traven kändes också fin. Red lite skänkelvikning in till medellinjen och där gick jag in på en liten 8-volt innan jag flytta ut åt andra hållet i skänkelvikning. Han kändes mjuk och följsam och är nöjd med den delen. Skönt att skritt och trav funkar som det ska!

Men sen kommer ju galoppen. Kan ärligt säga att jag fick lust att antingen låta hästen springa tills han skulle bli så trött att han helt enkelt inte orka spänna sig så, eller helt enkelt hoppa av och troligtvis lämna hästen där i ridhuset och begrunda sina synder. 

Nu lät jag kanske lite väl hård men det var väldigt frustrerande att försöka göra något arbete i galoppen men en häst som är spänd som en stålfjäder och livrädd för absolut ingenting! I början hade jag tålamod och red med halvlånga tyglar så som jag gör i början för då har han oftaste lättare att slappna av och komma ner i formen när man har lite mer ledig tygel. Så han får komma igång och bli varm innan jag kortar tygeln. Men det var meningslöst den här gången. Sen red jag lite tempoväxlingar, öppna på långsidorna, volter av alla dess storlekar. Massa saker bara för att få han att sluta titta på allt som inte fanns och i alla fall slappna av i ett öra eller vilken kroppsdel som helst! Fick tillslut en helt ok känsla typ 2 varv på volten..

Sen fick han skritta lite, hetsigt flåsande eftersom han var så långt ifrån lugn som han kunde bli.. Tog lite mer galopp därefter, på mittvolten där jag gick från stor till mindre och mindre volt och sedan tvärtom. Flytta in/ut bakdelen och bara försökte på alla vis få han att fokusera och slappna av. Blev ett halvdant resultat men bättre än vad s var innan så slutade där och tänkte att jaja, det ser inte lika illa ut längre. 

Red ju med det "vanliga" tränset idag också. Och han är mer avslappnad när jag använder ps of Sweden tränset som sitter mycket bättre. Men har ju hoppbettet på det tränset och blir ett himla krångel att byta fram och tillbaka, men snart så borde det andra tränset jag beställt komma fram. Så han kan ha träns som är gjorda efter hästen huvud varje ridpass! Jag skyller inte det dåliga ridpasset på tränset, men med ett träns som faktiskt är gjort för maximal passform så trivs hästen bättre. 

Blev väldigt långt detta, ska i alla fall ta nya tag imorgon och rida över någon bom. Får se om gårdagens pass gör att det blir lättare idag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela