Jennifer Andersson

Jättefin häst idag

Publicerad 2014-08-22 17:32:03 i Allmänt,

Som rubriken avslöjat så gick det väldig bra att rida idag. Började med att värma upp med lite tempoväxlingar och volter i traven. Sedan red jag en bra bit innanför spåret under hela passet nästan idag och det gav resultat. 

Sen red jag på i början av galoppen i lätt sits, gjorde något byte och det funkade helt okej. 

Därefter jobbade jag mycket på en stor mittvolt över två galoppbommar. Försökte hela tiden ha jämna galoppsteg på båda sidor. (Och rida samma sort båge på båda sidor..) red mellan 9-15 steg! Det gick faktiskt jättebra att kunna behålla samma tempo (och steg) varvet runt, finfint flyt. Även fast jag red fram blev han inte så lång och hängig i handen, och jäklar vad han kunde korta sig! 


Sen mixade jag och red fram ena sidan och tillbaka på den andra. Det gick också rätt bra, ibland blev det inte som jag tänkt mig men då var det antingen att jag agera för sent eller så lyssnade inte riktgt Chezter. Men alla gånger kan inte bli perfekta herregud.. 

Men innan jag började mixtra så red jag serpentiner över bommarna i galopp. Så då var alltså tanken att han skulle byta över bommen och landa i den andra galoppen. Det här är en övning han har haft svårt för. Det hade varit enklare för han om det varit ett litet hinder istället för bom. 
Så egentligen trodde jag inte han skulle byta över alls utan göra det efter bommen genom att sparka bakut. Men inte!

Han lands i korsgalopp två gånger men inte mer! Han bytte jättefint över bommarna! Oftast brukar han kasta sig lite över när han vet att han ska byta men idag gjorde han det klockrent! 

Så satt där och körde serpentinen fram och tillbaka, blev jätte snopen för trodde jag skulle få sitta och älta ett tag i alla fall innan det skulle kännas okej. Men han överraskade mig och var super från början!

Så idag är vi nöjda bägge två


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela