Jennifer Andersson

Dagens tävling

Publicerad 2014-04-27 22:15:00 i Allmänt,

Idag var det tävling i Säffle, första klassen var laget (95). Är väldigt nöjd med den rundan, nollade och hade ett bra tempo. Om man ska va petig så flöt hans ytterbog ut i någon sväng, men kan ha varit att jag slarva med att få med den också, så det bryr vi oss inte om.
Det slutade med att vi tog hem segern! Ponnylaget gjorde detsamma igår så denna helgen har verkligen Hammarö Ryttarförening levererat!
 
 
 
 
Andra klassen var 100, gick banan och omhoppningen såg verkligen rolig ut! någon lång galoppsträcka, svängar man kunde ta hur snäva som helst. Kan säga att jag såg fram emot att hoppa omhoppningen!
 
Prövade att komma snävt in på oxern på framridningen, första gången hade jag ingen galopp i svängen så det gick ju sådär hehe.. Men andra försöket blev klockrent. Så efter det språnget gick jag in på banan, satte upp galoppen och red. Men chezter hade börjat bli trött och det lät han mig veta. Han lyckades landa i fel galopp efter i princip varje hinder, och när jag bad han byta bytte han fram. Bak kom när det kom ungefär.. Så han rev 3:an eftersom han kom mot det  i kors och jag kände att han "snart" skulle ta i för allt var han var värd och byta bak. Otur för han kom hindret mitt i hans "laddning" så då rev han den. Känner att den rivningen var så onödig. Vi kom in bra och hade ett bra tempo, fruktansvärt onödigt.. Bytena funkade hur bra som helst på framridningen när jag provade, så tyckte de kunde hängt med in på banan med ;) Så blev ingen omhoppning... Men utom att bytena inte satt så var resten av rundan kanon tycker jag allt. Kom på bra avstånd och tyckte han hoppa bra på resten av hindren.
 
Men har hittat på en bra övning för att just öva på att ha koll på galopp och bogar i lite enkelt vardagsjobb över bommar och små sockerbitar. Så kan man välja själv hur man vill lägga upp det och bryta ner det i olika moment osv beroende på vad man känner. En sådan här övning skulle man kunna ha stående framme då man kan göra olika varianter och bara ta en liten del någon dag osv. Synd man inte har en egen ridbana ;)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela