Jennifer Andersson

Hur jag ser på olika "ridaktiviteter"

Publicerad 2013-09-07 14:35:43 i Allmänt,

Lugnare dagar är en viktig del att ta med. Det kan tillexempel vara att rida ut i skog och mark, så han får lite ombyte från all paddock/ridhus ridning. Tycker att alla hästar ska få komma ut och bara ha roligt ibland. De får även lite miljöträning och uppleva något annat för en gångs skull. Eller att man bara skrittar ut, eller att man tar ett dressyrpass med bara skrittarbete. Många slarvar med att jobba hästarna i skritten, men det är också viktigt tycker jag. 
Ett kortare joggingpass kan jag också ta, men det är mer sällan. Ska han gå lugnt väljer jag hellre skogen. Om det rids i paddocken tycker jag att man ska rida ett "vanligt" pass. 
 
En lugn dag kan han ha efter tillexempel träning, eller ett hårdare pass helt enkelt. Jag tycker inte hästen ska stå efter att ha gått hårt dagen innan. Då den säkert har träningsvärk dagen efter tycker jag det är viktigt att den får röra lite på sig. Om den rids lugnt dagen efter transporteras även slagprodukterna bort och musklerna förses med näring. En häst är inte gjord för att bara gå runt lite i en hage. De är skapta för at gå flera mil om dagen! Att säga att de "rör sig i hagen" tycker inte jag håller. Då ska man ha en hage på flera hektar, helst en hel skog. Och hur många har sådana hagar? Nej "rör sig i hagen" är bara en dålig bortförklaring!
 
Hästen byggs även upp på ett bättre sätt med mindre skaderisk genom att få vaierad träning. Så att låta den få lugnare dagar ger den chans att bygga upp sig på lång sikt. Att bara rida på ett vis hela tiden sliter på hästen i längden!
 
 
Dressyrarbete är ju något alla hästar behöver. För att få hästen lydig och musklad på ett bra sätt. Dressyrpassen försöker jag lägga upp med 2 planerade övningar eller saker jag ska fokusra på. Som att reglera tempot eller mycket sidvärtsrörelser. Sen brukar jag alltid vara lite anpassningsbar efter hur det känns under passet också. Ibland funkar det jag tänkt öva på redan perfekt men så är det något annat som inte känns lika bra. Då brukar jag ändra lite och byta ut vissa delar från passet. Att bara sitta och harva runt på en volt är något jag har svårt för. 
 
Markarbete är såklart något som ska med. Om jag hade en dressyrhäst skulle den också få gå markarbete, det är bra för vilken häst som helst. Med öpphöjda bommar osv. Här brukar jag också ha ca 2 saker jag redan bestämt vi ska öva på. Standard är ju två bommar med relaterat avstånd från varandra. Så man kan känna att galoppen går att reglera. Sen trav- och galoppbommar brukar jag också ha med. Vilket är bra för Chezter så han får tänka på vart han har sina ben ibland! 
En sak jag börjat med dagen innan tävling som jag tycker ger jättebra resultat är att jag ställer upp några hinder, typ 4st som man kan hoppa lite olika banor på. Eller ja de ligger på typ 60cm så hinder skulle nog inte chezter kalla dem.. Men det är inte själva höjden som är poängen utan att man bara ska kunna rida runt och få en bra känsla. Hitta avstånd, tempo, rytm, väger osv. Låter kanske lite drygt men det är en av mina mer briljanta ideer tycker jag! 
 
Hoppning är ju en självklar grej för mig och Chezter. Det är då upp till bevis om vi har gjort rätt på de andra delarna! Jag hoppar inte så mycket själv utan det är i princip bara om jag tränar. Som jag gör en gång i veckan så det blir lagom med hoppning tycker jag. Ibland händer det att det blir två hoppass i veckan men brukar hålla mig till ett. 
 
Gymnasti hoppning brukar blandas in i markarbetet och i hoppningen så planerar inte en dag med bara gymnastikhoppning direkt. Det är mer en del i ett annat ridpass. Har blivit lite mindre gymnastik nu när det är tävlingssäsong då det är viktigare att fokusera på banhoppning. Men nu till vintern blir det att bygga upp med mer gymnastikhoppning! Sen så peta vi ju ut ur kombinatonerna sist så ska redan nu lägga lite extra fokus på lite studsövningar och så! Hästen blir mer kvick i benen och får ett bättre tryck bakifrån om man låter den jobba över olika gymnastiska övningar ibland!
 
Longering är något jag gör väldigt sällan.. Ska inhandla ett longeringssystem från hööks som vi använde hos Eva när jag var där i vintras som jag tycker funkar bra. Kan tycka det är bra att kanske longera 2 gånger i månaden eller något. Är inte jätteförtjust i longering men kan tycka det är bra att göra lite mer sällan och om det görs på rätt sätt och på ett bra underlag. Ska jag vara ärlig gör jag det mest om jag har lite ont om tid så jag inte hinner annat.. Men sen när jag har lyckats komma iväg och handlat ska jag longera för att få ihop chezter på ett bra sätt så han jobbar med hela kroppen utan att behöva ha mig på ryggen! 
 
Promenering är istället för Chezters vilodagar.Chezter brukar inte ha någon dag i veckan då han bara står (vilar han bara är det inte planerat utan då har jag haft för lite tid). Utan hans vilodagar består av promenader på ca 30min. Ibland bli det en kvart ibland en timme. Finns egentligen ingen anledning till att hästen bara ska stå i hagen, hos toppryttarna så går tävlingshästarna i skrittmaskinen ca en halvtimme eller en timme om dagen. Vare sig de rids eller inte! Det ska ju bygga upp legamenten och senorna sägs det om hästen får gå på hårdare underlag i bara skritt. De får också en bra grundkondition om de skrittas varje dag och jag tror de håller bättre också. Chezter kan vissa dagar både ridas och promeras/skrittas. Om jag tillexempel har tränat på frömiddagen försöker jag hinna med att gå med han på kvällen. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela