Jennifer Andersson

Hoppträning!

Publicerad 2013-09-16 14:18:47 i Allmänt,

Som rubriken säger så hopptränade jag och chezter i förmiddags! Och det gick så bra som det kan gå typ! Hästen var jättefin och helt underbar att rida och jag red som jag skulle och fick en sådan bra känsla!
Såg mina avstånd under hela träningen, red och blev aldrig passiv. Hästen lyssnade jättebra och vi hade ett perfekt tempo. Finns inte något att klaga över alla idag, kanske att vi behöver bli lite bättre på de "rejäla" omhoppningssvängarna. Det är inte alltid så enkelt ;) 

Hoppade trippelbarr som vi inte gjort på ett tag, satt som en smäck. Ingen tvekan där inte och perfekt kom vi på den varje gång! Vattenmattan kollade han aldrig på, brukar han väl inte direkt göra någon gång förresten.. 

Som uppvärmning hoppade vi 3 hinder i serpentin liknande vägar, där fick jag en fin känsla då chezter verkligen kom på bakbenen och ville satsa allt haha. 

De olika banorna var heller ingen konst, bara tuta och köra. Jag har fått ett riktigt bra öga (peppar, peppar ta i trä) för avstånden nu. Sen rider jag även mot större/kortare lägen om vi kommer på det någon gång, men jag föredrar fortfarande lite stort än lite nära. Helt sjukt att tänka att vi hoppade 90 i maj och det kändes dåligt?! Och nu kan hindren ligga på 110-120 och jag bara njuter rundan runt! 

Man ska nog inte få för mycket tankar i huvudet, när jag rider nu mot ett hinder är mitt huvud helt blankt. Jag är bara fokuserad och håller lugnet, har lite is i magen och låter hindret komma till oss istället för att vi kommer till hindret, känner efter utan att tänka. Vad får jag för känsla? Som idag i den näst sista rundan kände jag att jag hade lite dåligt tempo, jag tänkte det inte utan bara kände. Sen öka jag på igen och bollen var åter i rullning. Jag tänker inte hur jag ligger mot ett hinder 100m innan, jag hittar bara en känsla när vi är nästan framme hur jag ska agera, och det ger bäst resultat. 

För mig blir alla tankar bara ett hinder. Ska jag mäta in mig mot ett hinder får jag ingen bra rytm eller tempo, känslan försvinner helt enkelt. Och det blir sällan jag kommer rätt! Sen kan jag känna att ju mer tankar desto mindre ridning. Man vill så mycket i huvudet att det inte blir något gjort istället.

Så om ni vill veta vad som funkar för mig så är det känsla, känsla, KÄNSLA! 

För mig kan jag inte ha direkt dålig känsla, utan går det dåligt finns inte känslan där. Någon som fattar vad jag svamlar om?;) 

För mig blir känslan målet, och om det är något som inte känns bra är det trappstegen upp mot känslan som jag måste övervinna för att få allt att fungera. Så nu ni vet hur min ridning fungerar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela