Jennifer Andersson

Vad är hästen för oss?

Publicerad 2013-10-15 00:04:29 i Allmänt,

Måste bara börja med att nämna en nackdel med att inte gå i skolan, typ den enda dessutom. Och det är att man inte skriver direkt någonting. Och då menar jag svenska inlämningar, så som debattartiklar eller noveller osv. Sådant som är KUL att skirva. Jag har som plan att försöka hinna med att börja skriva en ny serie böcker (av bättre kvalite än den första) när jag inte längre kommer och jobba på posten och kanske får mer tid över. Fast det känns som att även fast att posten försvinner så kommer tiden ändå gå åt, men man får väl försöka ta sig tid helt enkelt!
 
Men i alla fall, kom bort helt från ämnet där. Kom att tänka på en sak nu när jag kom hem från stallet efter att ha kvällsfodrat. Vad är hästen egentligen för oss? Jag försöker och vill att hästen ska just få vara det- en häst. Ett djur som alla andra, som har sina instinkter och behov och som man borde anpassa sig efter.
 
Ett djur som helt enkelt ska få ha kvar så mycket av sin naturliga livsstil som möjligt. Nu menar jag inte att vi borde släppa ut alla hästar på lösdrift för att sedan låta de gå där och klara sig själva. Men om man tänker på vad jag tillexemple har gjort med chezter idag:
 
 
- Först tog jag in han vid halv ett, gav han 1/4 av sin betfor med lite vatten i. (som jag brukar göra innan träning)
- Stretscha han sedan, och ryktade honom
- satte på han benskydd, magplatta, sadel osv. Täcke på med för det var ju ruggigt ute och han är klippt
- Gick iväg och tränade, var borta dryga en och en halvtimme
- Linimenterade benen, och masserade honom med massagliniment
- Gav han 1/2 sin betfor med lite ljummet vatten så han inte skulle gå ut och dricka en massa kallvatten ur hinken vilket inte skulle vara bra för hans mage
- Sen fick han gå ut en sväng medans jag fixade stallet osv
- Tog in han sen, satte på ett back on track täcke. Sen åkte jag hem en stund
- Tillbaka vid halv 8, gick ut och gick med han en halvtimme. Försöker alltid låta han komma ut och skritta på kvällen om jag hopptränat på dagen. Sen in igen och på med magnetskydd på alla fyra benen.
 
 
När man radar upp ALLT man håller på med så kan jag faktiskt undra vad som sker.. Jag tycker inte att något av det jag gör är dåligt. Allt görs för att han ska må bra. Men hur långt kan man gå innan man kommer till en överdrift? När blir det för mycket och är mycket/för mycket dåligare än om man gjorde mindre? Jag skulle vilja påstå att det gör jag är ett fungerande koncept. Sedan vet jag inte vad skillnaden skulle bli om jag lät bli något, men varför prova om man tycker att det funkar bra?
 

Det finns ju hur mycket som helst som man kan ge sin häst. Massa special utrustning, som mitt hoppträns som nästan ska vara skapat av gud själv. Visst han funkar bra på det och kanske lite bättre med det än med det "vanliga", men om det är jättestor skillnad vet jag inte..
 
Sen finns det alla hokuspokus liniment osv, 1000000 olika saker som ska vara bra för allt från gallor till mungipor. På ett vis är det bra att det finns ett stort utbud och man kan få tag på specifika grejer. Men HUR mycket av all kräm och dyra saker är nödvändiga och vad skaffar man för att det är "inne" eller "låter bra"? Är det någon som kollar innehållsförteckning så man vet vad man smetar på hästen? Inte jag i alla fall..
 
Jag har en del liniment osv till chezter. Men använder ca 4 kanske varje vecka. Resterande 10-15 (?) flaskor står mest och samlar damm. Vore intressant om någon kunde göra en undersökning på hur hästen påverkas med hållbarhet osv om man använder liniment och inte.
 
Så om man slår ihop allt man gör, ser man då fortfarande hästen som det tåliga djur de är eller vill vi känna att vi måste ta hand om hästen som att den vore vår sköra lilla leksak? När kan man veta att okej, nu har det gått för långt. När börjar man göra hästen en björntjänst? Det är ju lättare att se när hästen inte tas hand om och far illa, men var går gränsen för hur mycket man ska "ta hand om" hästen?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela