Jennifer Andersson

Ridpasset

Publicerad 2013-10-23 01:49:06 i Allmänt,

Chezter reds i ridhuset idag. Ett ordentligt dressyrpass så vi båda fick ta i ordentligt, ett blandat pass med mycket lösgörande och lite minska/öka tempot och rida rakt innanför spåret och lite sådant. Han blev jättefin! Lite jobbigt blev det när vi skulle rida över i förvänd galopp på slutet men det blev bra det med tillslut. Blev tillslut ett riktigt bra pass och jag är nöjd med oss båda.




Sen red jag även Svea, också i ridhuset. Där blev det mycket "luuugn" ridning. Trava, sakta mjukt och lugnt av till skritt. Inte att hon ska nästan tvärnita utan bara lugnt sakta av, och sen utan konstigheter trava igen. Brukar försöka få henne så "slö i huvudet" som det bara går. Inte att hon ska gå och dra benen efter sig eller vara seg i reaktioner och sådär men att hon ska få ett "lugnt moln" över huvudet så hon inte ska vara spänd som en stålfjäder och tro att allt bara får ta en 1000 dels sekund att göra. Det släppte stundsvis och då kändes hon jättefin. Men så kommer alltid det där spända läget förr eller senare, då gjorde jag helt enkelt lugnt halt och så väntade jag helt enkelt tills hon stod helt still och blev "lugn" innan vi red vidare. (Det var det mest påfrestande på hela passet tyckte Svea, att behöva stå still när man egentligen borde springa). Men det kändes som att hon kunde hinna med att slappna av om jag helt enkelt lugnt saktade av och väntade ut henne lite. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela