Jennifer Andersson

Fin häst idag

Publicerad 2013-11-24 18:04:20 i Allmänt,

Chezter fick trimmas igenom rätt ordentligt idag. Ska dressyrträna imorgon så bra att mjuka upp hästen lite dagen innan. Blev mycket skrittatbete i början för att få han loss. Han kändes jättefin! Sen i traven tänkte jag mycket på tempot, har fått vanan att låta han trava på rätt så mycket fram men ibland ska man ju också rida i lugnt "dressyrtempo". Red lite öppna/sluta och trim på volten och han kändes fin där också! Tänkte mycket på tipsen jag fick av Anna i tisdags- yttertygel och innerskänkel, och det funkade. Har börjat använda mer innertygel nu när jag istället borde ta mer på yttre för att få in ytterbogen.



Hoppningen igår gick rätt så bra. Började med att köra klockan med småhinder med 4 steg emellan, vi mätte inte så var nog inte exakt 16m emellan för blev lite längre 4 på något ställer och kortare på andra. Men det är också bra att ha ibland så får man rida mer på känsla.

Sen körde vi en stuttsserie på 3 hinder, och där kom man ur sväng på kortsidan och i svängen förlorade jag ibland galoppen vilket gjorde att vi inte hade någon fart alls nästan mot stuttsen, och då gick det inte. Men när jag väl höll om med skänkarna och behöll tempot i svängen gick det jättebra!


Red sen stuttsen och ner på klockan. Där blev det knepigt. Chezter blev pigg och stark så var svårt att få tillbaka honom, och han kändes lång och svårsvängd i klockan.. Men gick helt okej och tog två varv någon gång och det sista varvet gick bra!


Sist hoppade vi en linje på långsidan, räcke-oxar-räcke med 13m emellan. Där var det också så först att jag hade dålig galopp i svängen, blev stor skillnad när jag höll galoppen. Blev jättebra då! Han hoppade jättefint igår, så sprången var super i alla fall. 

Men är ganska nöjd ändå med hoppningen, det var bra övningar. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela