Jennifer Andersson

Tips med backning av släp, slipp tänka tvärtom

Publicerad 2013-05-19 18:56:55 i Allmänt,

Jag har ju inte riktigt kommit igång än med att köra med släp. Tanken är att jag ska ta det utökade b-kortet (då gäller bara uppkörning och inte teoriprov som gäller för BE, blir billigare också). Och då kommer jag (om jag har en ok bil) kunna köra även tungre släp lagligt.
Har ju inget eget släp, så får passa på när vi hyr släp när vi ska på tävlingar och försöka hinna köra lite då.
 
Men ett tips jag har hört är att när man backar med släp är det ju lite speciellt, att svänger man ratten till vänster kommer släpet åka till höger. Här kommer ett enklare sätt att tänka för att veta hur släpet kommer röra sig:
 
Tänk dig släpet ovanifrån när du kollar på ratten. Fram på släpet har du längst upp på ratten, och bak på släpet är längst ner på ratten.
 
 
Om man då har handen längst ner på ratten, alltså vid släpets slut så är det enkelt att uppfatta hur släpet kommer åka när du vrider på ratten.
 
Om du vrider ratten åt vänster, åker släpets badel också åt vänster. Inget mer krångel med att höger blir vänster och vänster blir höger!;)
 
Samma sak om du vrider ratten åt höger, släpet blir också åt höger.
 
Tipset funkar alltså bara om du har handen nere på ratten, har du den längst uppe vid släpets framände kommer du få köra på vänster=höger och höger=vänster upplägget.
 
Har man alltid bilden av släpet på ratten i huvudet kan man alltså alltid hålla koll på i vilken vinkel släpet åker, vare sig du svänger lite eller mycket.
 
Tänk på att ju längre släpet blir desto längre tid tar det innan bakdelen hunnit ikapp i bakningen, det krävs alltså mer svängrum för ett längre släp en ett kortare.
 
Det var mitt backa med släp tips, ska bli spännande att prova det själv!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela