Jennifer Andersson

Dags att handla

Publicerad 2013-06-05 00:09:43 i Allmänt,

Har kollat runt lite bland olika hästbutiker och googlat på olika bett. Är ju nöjd med det raka i det vanliga markarbetet men i hoppningen är det annat.

Det vanliga pehlamet kan han ändå bli väldigt stark och hängig på, eller helt enkelt knäppa av och då är det jobbigt asså;) och nu känns det som att jag har mer koll på honom vilket gör att pehlamet ibland blir för skarpt.

Så köpte ju ett baby phelam och det kändes bra först, men nu tycker jag det verkar som han inte trivs med det. Och får inte så bra känsla på det heller, han vill inte söka sig ner med det bettet och kan inte få ihop han och få fram någon bra galopp samtidigt. I alla fall inte de senaste gångerna. Tycker att han verkar trivas mer med raka bett än med 3-delade. Det sägs ju att 3-delade ska vara bäst för hästens mun men har läst att det inte gjorts så mycket studier på hur bett verkligen påverkar hästens mun så det går inte att säga vad som är bäst (utom att inte ha bett förstås.)

Men resultatet av allt sökande och läsande blev att jag vill prova ett Kimblewick-bett.

___________________
Lite fakta om bettet:

Kimblewick-bettet är lika enkelt att rida på som ett tränsbett men med samma fördelar som ett stångbett.

Det glider inte upp mot tänderna utan vrider sig framåt-nedåt i hästens mun. Därför ligger det mer still än ett tränsbett och blir behagligare för hästen.
_________________

Mina tankar kring bettvalet är att eftersom det är som ett vanligt tränsbett så är risken inte särskilt stor att det blir för skarpt så han knäpper av eller att jag "råkar" lägga i handbromsen. Vill ju helst inte ha något extremt bett, tror inte det är lösningen utan behöver ett bett som gör att han ändå vill ta för sig. Blir det för skarpt blir han lite backande och lämnar handen, så behöver ett bett som gör att han lyssnar utan att vara för skarpt. Då får jag hellre ta ett ordentligt tygeltag än ett mjukt om han blir "olydig". Brukar egentligen tänka tvärtom, hellre en mjuk hand och skarpare bett än ett milt bett och hård hand. Men tanken är förresten inte att jag ska behöva vara hård i handen, men jag ska kunna ta tag i han utan att han finner bettet för skarpt.

Eftersom bettet har samma fördelar som ett stångbett så får jag förhoppningsvis det lilla extra jag behöver. Och eftersom det ligger still i munnen kan han vara mer villig att ta ett stöd mot det.

Har läst lite utvärderingar om bettet och hittade några som skrev att de också provat phelam först men att hästen knäppte av på det, de flesta utvärderingarna om bettet var bara positiva. Så vi får se var detta leder, kan behöva byta lite bett då och då beroende på vart vi står. Så varför inte samla på sig några att välja mellan?;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela