Jennifer Andersson

Seriöst värre..!

Publicerad 2013-02-08 20:09:04 i Allmänt,

Jag började för nästan exakt ett år sedan nu skriva upp varje ridpass jag gjort. Eftersom jag har minne som en gulfdisk så var det väldigt bra tycker jag.
 
I den lilla kolumen skriver jag hur hårt passet var, en skala från 1/5. Där typ 3 är normalt. Har faktiskt slarvat lite med den kolumen för är rätt svårt att sätta en siffra på endel pass.
 
datum finns ju inget direkt att kommentera...hehe
 
Plats däremot tykcer jag är jätteviktig. Nu på vintern står det ju mest HRF`s eller EQ`s ridhus.. Men när det går att rida på fibrarna, gruset, ridhuset, och galoppbanan på EQ och även utebanorna på HRF så finns det ju fler platser man kan vara på. Så då kan jag se hur mycket jag är på vissa banor och har möjlighet att verkligen kunna variera mig. Då jag tror att hästarna blir mer hållbara om man varierar underlag så är jag väldigt noga med att inte vara för mycket på ett visst underlag utan det ska vara varierat, helst inte mer än 2 dagar i rad på samma underlag.
 
 
 
 
Sen så påpeka Chezters förra ägare någon gång i sommras typ att hon tyckte det stog mycket om hoppnig på ridschemat, typ att det var 3 hopp/bompass i veckan. Då insåg jag att man inte kunde få någon bra överblick över VAD man rider, så då gjorde jag en till grej. (nu känner jag mig väldigt seriös, eller löjlig ;)..)
 
Nu kan jag verkligen se vad jag gör mycket, lite av. Den här är verkligen jättebra att ha tycker jag, hjälpt mig massor! Inte en chans att jag gör för mycket/ för lite av något  nu.. Här ser man mer över lång tid, men inget detaljerat. Man får en överblick på aktivitetschemat och en mer detaljerad inblick på ridschemat.
 
 
Chezters grundplanering för en vecka brukar vara:
 
- Ett långt skrittpass på minst en timme
- En vilodag
- Ett hoppas
- Ett pass med bommar/små hinder
-Två dressyrpass
- Den sista dagen är valfri
 
Det här är inget som är hugget i sten men på ett ungefär så kan en vecka se ut såhär :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela