Jennifer Andersson

Ridpass

Publicerad 2013-02-06 10:00:00 i Allmänt,

Tror många har ridpass där man inte har någon speciell ide om vad man ska göra.. Jag brukar altid försöka ha några "grundpelare" när jag rider. Typ att idag ska det tränas mycket övergångar eller någon lösgörande aktivitet osv. Sedan brukar jag känna efter under själva ridpasset vad som kan behövas läggas till/ ta bort. Ifall Chezter är jättepigg och spänd så brukar jag sänka kraven ibland, ifall jag inser att vi bara kommer börja bråka ifall vi följer den planen jag hade. Och då gör jag något annat istället för att slippa få ett dåligt ridpass.

Men oftast blir det ungefär som jag tänkt mig i alla fall, men vissa dagar får jag helt enkelt inse att det inte går. Man kan inte bara anpassa ridpassen efter vad man själv tycker och tänker, hästen måste också kunna övertalas till att göra det!

Planerar ni något inför era ridpass? Hur mycket tycker ni man ska anpassa till hur hästen är?

I stallet har jag två olika häften, ett med dressyrövningar och ett med bommar/hoppövningar. Så om jag känner att jag behöver få insperation så bläddrar jag lite bland övningarna och väljer ut typ 2st som vi ska göra den dagen, jättesmart tycker jag!

Så här har ni en av övningarna från hopphäftet:

Veckans ridövning- Kringlor och bågar, för en lösgjord häst

 

Placera ut två koner, en på bokstaven D och en på G. Värm upp och var noga med att hästen går i form innan du börjar övningen, annars blir det svårt att forma den runt bågarna och ha den disciplin som krävs för alla vändningar.

» Börja med att rida övningen över bommarna i ett friskt tempo och utan att runda konerna. Var noga med hur du kommer an på bommarna, variera mellan att korta och länga stegen och välj därefter var på bommarna du rider. Gör detta i båda varven. Var noga med att hästen bjuder friskt framåt, att den låter sig kortas och att du har kontroll på ytterbogen i bågen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela