Jennifer Andersson

Mitt korta jobb på tidningstjänst

Publicerad 2013-12-30 08:38:42 i Allmänt,

Haha den här historien vill ni inte missa!

Det började med att en av mammas bekanta hade ett jobb åt mig när mamma hörde sig runt. Jobbet gick ut på att åka runt på Hammarö och dela ut olika veckotidningar. 

Så fick börja på det största området, plus att man hade ett extra område. För att ni ska förstå hur omfattande stället var kan jag säga att körde du som en blådåre i sådär 80-100 på sina ställen och kunde varenda brevlåda utantill så var du klar på 5timmar! Kan ni tänka er att köra runt på Hammarö i 5timmar?? I alla fall så körde man på lövnäs, bärsta, Rud och tynäs. 

Fick vara med 4 nätter i rad, men ärligt. Kunde fortfarande inget. Kan säga att sista delen var mörk skogsväg i typ 2timmar, och där stod postlådorna på rad kanske 10st, och inga nummer på mer ä hälften av dem. Du skulle veta ändå vilken låda som var till vilket hus! Vill komma fram till att ingen normal människa skulle kunna göra det där på minst 2 veckor.

Så sa helt enkelt till chefen att jag behövde mer upplärningstid. Men jag hade redan fått följa med 4 nätter, en natt mer än vad man brukar! 
Så där sa vi adjöss, inte skulle jag få betalt heller!

Men så med lite pyssel från mammas sida och så så skulle jag få en ny chans. De erkände att det blev tokigt, nya brukade få börja på cykeldistrikt och aldrig på ett så stort område som det jag fick tilldelat. 

Men jag kände att det inte var ett jobb för mig, det var inte bara det att det var extremt tråkigt utan det var något jag inte kunde göra. Hade verkligen hittat ett jobb som var allt jag inte ville. Vet inte varför men kände att det inte var något alls för mig.

Men fick väl försöka igen i alla fall. Fick börja på ett mindre område, Göteborg och hälltorp. Och där var det mycket bättre. Så fick åka med 3 nätter och sedan 4 körde jag själv.

Det började rätt så bra, råka åka fel någon gång så fick leta mig tillbaka men det flöt på rätt så bra. 

Sen fick jag syn på att bensinmätaren var helt åt vänster. I mammas bil betyder det att det är slut på bensin, tror det är så i pappas också men inte 100. Och grejen var den att det inte lyste rött på bensinskalan så du kunde inte se i vilken ende som var full och tom. Så fick för mig att det var jättelite bensin kvar, men tyckte det var konstigt att det inte lyste någon bensinlampa.

Så var tvungen att åka in till stan för att tanka. För man var tvungen att åka till stan, väldigt miljövänligt! 

Och det gick inte att tanka bilen.. Krångla som helvete men nej det gick inte. Fick ringa en massa samtal till "bilansvarig" och efter ett tag insåg han att bilen var full, därför kunde jag inte tanka för den var nyligen fulltankad.. Jag var inte den första som gjort den tabben men nu låg jag sådär över en timme sent med tidningarna.

Och här tappade jag all motivation till att fortsätta med skiten. Ringde chefen och sa att jag aldrig skulle bli klar i rimlig tid, men hon hade ingen som kunde hjälpa till och rycka in så fick vackert fortsätta tills det blev klart. (Inte konstigt att de har ont om personal så som det jobbet är..) 

Så fortsatte att köra, och gick sämre än förut för nu var jag trött på allt krångel. Vid två trapphus blev det kaos för fatta inte vart jag skulle så där blev det en ända röra. 

Jaja körde klart allt och insåg att det inte blivit helt rätt men det var inte mycket att göra åt, min hjärna är inte skapt för det arbetet helt enkelt. 

Chefen ringde senare dagen efter jag blivit klar. De hade naturligtvis fått in en massa klagomål för att tidningen var sen (det visste både hon och jag att den skulle bli eftersom biljäveln har en så dålig bensinmätare). Hade i alla fall kommit in 31 klagomål. Och många klagomål i vanliga fall ligger på 8... Men som sagt, många var nog för försenad tidning och trapphusen blev endel också.. 

I alla fall så skulle jag tydligen blivit klar för sent även utan turen till stan. Hade blivit klar runt 9 och för de rutinerade är 6 sluttiden. Så hon sa att hon inte kunde anställa mig, och ärligt så brydde jag mig inte. Visst det suger att inte få en större inkomst, men djävla jobbet var absolut inget för mig så kunde inte ens låta besviken på telefon när hon sa att tyvärr så funkade inte detta..

Men får i alla fall betalt för allt jobb jag gjort, alla 8 nätter ;) så då får jag pengar i januari, sen är det från arbetsförmedlingen i februari. 

Så nu är det tillbaka till att leta efter ett jobb jag kan göra!:)

(Måste inflika att jag inte kommer att vilja se varken postlådor eller postenbilar på ett bra tag.. OCH att jag verkligen saknar brevterminalen!!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela