Jennifer Andersson

Dressyr+hoppträning (en låång och rätt så genomtänkt version)

Publicerad 2013-12-04 08:00:25 i Allmänt,

Dressyren:

Gick över förväntan. Johan tyckte det var enorm skillnad från förra veckan, och det tyckte jag med. Chezter var mer avslappnad och jag hitta knapparna lättare, det blev inte någon "kamp" mellan mig och chezter utan vi hitta vårt flyt och han kändes superfin!

Vi red rätt mycket öppna längst medellinjen, och chezter gick riktigt fint där den här gången. Bra tempo och rytm framåt och han kändes mjuk och fin. 

Sen red vi mycket förvänd, där känns det att chezter tycker det är rätt jobbigt och då gäller det att jag sitter upp och får han framför mig och ihop så han inte blev för lång. Och jäklar när han satt ihop, herre vilken känsla!

Så är nöjd med dressyrträningen, när det känns perfekt är det verkligen super. Känns som att jag hittar något litet nytt varje träning. Kan egentligen inte säga vad det är, men man får en känsla från hästen och reagerar spontant.. Kanske att han stretar lite i tygeln, då kan jag lägga om skänkeln och röra lite på bettet samtidigt som jag ger han  en snabb klapp med innerhanden och då får jag ett lagom stöd på bettet igen. Ni vet, när känslan kommer och man bara vet vad man ska göra? 

Bra: chezter kändes mer avslappnad och ihop, och även smidigare
Förbättra: räta upp mig mer i förvända galoppen och hålla ihop han bättre i traven på långsidorna





Hoppningen:

Gick bra den med. Red lite skänkelvikning under uppvärmningen och det gick bra, alltid svårare i vänstervarvet men det kändes lite bättre än det brukar. 

Sen blev det öka galoppen 5 steg, minska 10. Där fick jag en riktig wow känsla ibland, det var pang fram och bang tillbaka. Men utan slit och utan flaxande skänkel, allt gick på en gång på ett kontrollerat sätt med en känsla av att vi var ett. Sådant är härligt att känna och jäklar vad chezter var laddad tillslut haha ;)


Sedan red jag 2-stuts, ett steg räcke. Räcket höjde vi upp så chezter fick trycka ifrån ordentligt på slutet, fick några fina språng med tryck i över räcket vilket kändes bra.


Sen red jag 4 hinder med 6m emellan (ett kort). Det var en väldigt bra övning för både mig och chezter. Han fick korta ihop sig och jag fick vara snabb med att komma tillbaka efter hindret så jag kunde hjälpa honom att hålla sig kort. Det gick helt okej, fick en bra känsla de sista gångerna. En övning som är väldigt bra för oss att göra ofta!


Därefter blev det oxer med två galoppbommar framför, den övningen gick lättast och bäst tycker jag. Flöt på utan konstigheter. Höjde även upp oxern och det gick super så är jättenöjd med den delen av träningen. 

Sedan hade vi ett plank som hoppades ihop med stuttsen och sedan i sammansättningen då vi satte ihop allt till en bana. 


Sista banan gick bra den med!;)

Bra: fick några språng med bra tryck i, såg bra avstånd oftast. Var ganska aktiv i min ridning.
Förbättra: eftergiften över hindren, inte för mycket/lite utan lagom. Fila på sitsen över hindren. Inte hamna i för dålig galopp. Aldrig måtta mot hindret utan bara vänta på hindret 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela