Jennifer Andersson

Chezters "omvårndad"

Publicerad 2013-08-06 22:14:00 i Allmänt,

I brist på bättre ideer tänkte jag skriva ett inlägg där jag berättar om vad för extra saker jag gör med chezter förutom det vanliga ni vet, borsta osv. 
 
Nu på sommaren så brukar jag låta Chezter stå inne i boxen i 5-10min innan jag gör iordning för att rida. Just för att han ska få slippa undan solen en stund och kunna gå på toa om han behöver det innan vi rider. Sen får han även betfor med extra vatten innan jag rider, beroende på hur hårt jag ska rida får han mellan 1/4 - 1/2 skopa innan jag rider.
 
Sen smörjer jag alltid hans mungipor så de inte blir torra och oftast tar jag hovolja, både på och under hoven eftersom det är så torrt nu på sommaren.
 
Efter jag ridit ett normalt eller hårdare pass så sköljer jag hans ben med kallt vatten i några minuter på varje ben så de kylls ner. Sen om jag ridit hårdare pass sprayar jag hans ben med issprey eller smörjer in dem med kylgele. Också tar jag och masserar hans rygg med arnika gele eller värmande alovera gele. Beror lite på vad jag gjort för något under passet.
 
Han får även betfor efter att jag ridit, ungefär 1/4, med extra vatten. Ibland (som idag) kan han även få lite extra kraft.
 
Nu har jag även kommit igång med stretchningen igen ordentligt. Stretchar båda sidorna och hans rygg. Sen försöker jag som sagt att låta han skritta på kvällen efter hårdare pass under dagen, men hinns inte med så ofta tyvärr.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela