Jennifer Andersson

Dagens 2 ridpass

Publicerad 2013-04-26 23:18:30 i Allmänt,

Börjar med chezters och min hoppträning. Jag är ändå rätt nöjd, fick ett bra tempo och bra avstånd mestadels (några tabbar här och var från min sida menmen..) börjar bli riktigt less på min ridning, måste sluta bromsa och rida med mer beslutsamhet. Men chezter var pigg och på idag som vanligt, lite tölig i uppvärmningen då han gick med huvudet rätt upp och inte förstod något längre. Började med att trava fram han lite, sen gjorde vi volter längst ena långsidan och skänkelviknig in mot mitten i skritt på andra långsidan. för att sedan flytta ut igen.
Alltid först i galoppen får han komma igång och bara rulla på längst fyrkantspåret för att riktigt komma igång. Därefter gjorde vi galopp-trav övergångar på volt då han blev lite bättre, sedan galopp-skritt. Innan vi gick in på hoppningen!
Vi började med öpphöjda travbommar och sedan vidare på ett räcke som vi travhoppa, chezter tyckte allt det var jobbigt när det blev högre ;) vi hoppade även ett plank med två galoppernas framför, fick bäst känsla på det.

Sedan hade vi en oxer ur kort sväng, den gick både perfekt och inte alls. Beroende på om jag klanta mig och höll igen eller om jag inte kunde bestämma mig för något och så blev det inget (suck..)

Sedan hade vi en linje oxern-räcket, räcket-oxern. Där blev det bra!:)

Vi satte ihop allt i olika banor, oxern-plank-räcke/travräcke/travbommar. Och hej och hå när travdelen var med!;) hoppade då oxern på lång distans, för att sedan hinna få ner han på trav på kortsidan och sedan svängs upp på travbommarna och travhoppa räcket. Där gällde det att vara bestämd och hinna med.
Så överlag gick hoppträningen ändå bra:)



Svea red jag på gruset på eq. Sist när jag hade henne så var det ju tre dagar i rad och då var jag envis med att hon skulle stå still när man hoppar upp. Det är nog psykiskt påfrestande för Svea att vara still så det är något hon kan behöva öva på ;) men idag minsann ville hon knalla iväg på momangen..

Började med att bara värma upp henne lite och hitta knapparna igen, var ju ett tag sen nu. I traven kändes hon fin men i galoppen blev hon pigg så började göra lite övergångar till trav på en volt (som vi gjorde dag på uppvärmningen på hoppträningen). Men det var inte lätt! Kunde lika gärna bett henne prata kinesiska, ingen av oss tror jag fatta vad den andra höll på med ;) men envisades ett tag och vi fick i alla fall oftast trav och inte galopp på stället.. Hehe..

Men insåg tillslut att jag var tvungen att göra något annat ett tag. Hon blev bara högre med huvudet och spände sig, redo att få galoppera igen. Så började jobba henne längst fyrkantspåret i trav, där jag gjorde små bågar åt båda hållen längst långsidorna (som slalom alltså) och rakriktade på kortsidan med halt på mitten. Där blev hon jättefin!

Tog därefter och började jobba henne i trav snett igenom, där jag gjorde volter åt båda hållen. Fingera bra! Sen la jag in att jag tog ett varv i galopp på volten, avsaktning till trav och in diagonalt med volterna. Då blev avsaktningarna bättre!;)

Sen jogga jag ner henne på lång tygel och hon travade avslappnat på i låg form. Så det passet gick rätt bra det med!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela