Jennifer Andersson

Dagen och planering

Publicerad 2013-04-24 21:34:14 i Allmänt,

Idag fick vi tillbaka vårt religionsprov, gick bra. Sen hade vi idrott i rakethallen, prova på att köra squash. Riktigt kul, blir att göra om fler gånger!

Sen har chezters veckoplanering ändrats. Igår blev det för stressigt att rida, hästen hinner inte äta morgon maten och om den hinner äta lite blir det ingen vilostund efter utan direkt iväg och rida.. Blev inte bra kände jag så lät han äta upp halva morgonmaten i lugn och ro innan jag gjorde iordning och gick och longera i ridhuset istället. Longerat han typ 3-4 gånger, tror att det är bra att inte bara variera inom ridningen. Utan att även då och då longera/tömköra eller annat arbete från marken. Blir lite lite av det ibland ;)

Tog och checka av lite hur han lyssnar på mig från marken. Först fick han jogga lite i trav innan jag bad han sakta av till skritt och sedan trav igen. Han skötte sig fint, men ibland så titta han in på mig och man såg på han att han undra om jag verkligen var HELT säker på att han skulle skritta.. Annars kunde han gärna fortsätta trava på ;) därefter bad jag han öka/minska traven. Det gick bra det med men blir större skillnad när man rider.
I galoppen gjorde jag samma sak, gick bra det med.
La upp passet med 5 min trav i varje varv och sen 5min galopp i varje varv.

Och idag hade jag ju tänkt hoppa, men så kunde Hovslagaren komma och sko han idag, och eftersom jag inte kunnat tagit av brodden än så kände jag att det var bra om han skoddes så fort som möjligt eftersom brodden checkar i hårt underlag så som asfalt och grus vilket inte är bra som man kan förstå för hans ben. Och eftersom hästar kan bli lite ömma efter att de skots så planerar jag alltid så chezter står den dagen, men nu blev det ju oplanterat så han får en extra vilodag den här veckan.

Och hoppträningen blev flyttad till på fredag, så planeringen gick upp i rök!;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela